pühapäev, 5. detsember 2010

Väike kõrvalepõige


Universum paneb kõik paika. Alati pole vaja ise loogiliselt läheneda, vahel on loogika seal, kus seda absoluutselt ei ootaks.

Minu keskkooli matemaatikaõpetaja, vanem mees, ütles pidevalt, et matt on huvitav. Kes teab, see teab.
Paar aastat tagasi ja paar aastat peale lõpetamist, umbes-täpselt vahepeal nägin ma unes, et rändasin ajas tagasi. See oli kummaline unenägu, sest ei seostunud mitte mingil viisil minu hetkelise eluga. Ma polnud mõelnud ei ajast, koolist, matemaatikast, teadusest ega mitte millestki sarnasest. Detailidesse ei hakka laskuma, nii täpselt enam ei suuda, aga ajas rändasin ma liftiga noortekeskuses, kust videokaamerat tahtsin laenutada.
Ühesõnaga, seal kohtasin ma oma matemaatikaõpetajat noorena. Ja mina olin see, kes ütles talle, et matt on huvitav ja maailm on värviline.
Ja see oli minu ajarännu põhjus.

Ehk siis kuhu ma tahan sellega jõuda? Mitte selleni, et see kunagi päriselt juhtuks/oleks juhtunud - mitte seda ma ei usu.
Hoopiski selleni, et lihtsalt universum ei lase juhtuda millelgi, mis juhtuda ei tohiks. Kui ajaränd minevikku oleks olemas, siis oleks sellel oma põhjus. Kui seeläbi miski minevikus muutub ja tulevikku/olevikku muudab, siis see ehk oligi nõnda mõeldud. Aga teada ei saa me seda kunagi, sest koos ajalooga muutuvad ka mälestused. Ei tekigi sellist mõtet, arvamust, et miski oleks muutunud.

Ohjahh, ilmselt ajan ma suht segast juttu.

Lihtsalt, alati pole vaja olla kinni põhjus-tagajärg ühesuunalisuses. Võimaluste maailm on selleks liialt avar. Või liialt tõeline.
Avar ja tõeline.

Kommentaare ei ole: